Laat belangrijk mail niet in de spam-filter hangen bij je forwards.

SPAM-instellingen Gmail aanpassen bij pop3, IMAP en forwarders

GMAIL forward

Voor diverse doelen maak ik vaak een apart gmail adres aan. Voornamelijk in situaties waarin ik op termijn wellicht de informatie wil of moet overdragen, of makkelijk wil kunnen delen. Om toch optimaal gebruiksgemak te hebben en dus op 1 locatie al mijn e-mail te onvangen laat ik deze automatisch forwarden, en stel ik in mijn “hoofd email-account” een “Antwoorden als” in. Hier gaat helaas wat fout…

Deze forward werkt perfect, echt bleek dat ik soms toch een mail niet had ontvangen. Het bleek dat de betreffende mail in de spam-filter was blijven hangen van het eerste gmail account en (uiteraard) niet werd geforward. Uiterst onwenselijk want het betrof in dit geval facturen die uit een ERP-systeem automatisch waren verzonden.

In Gmail kan je de spam-instellingen helaas niet handmatig aanpassen, maar gelukkig wel omzeilen. Optie 1 is natuurlijk de spam te markeren als “Geen spam”, waardoor het spamfilter jouw persoonlijke voorkeuren aanleert.

De oplossing

Makkelijker en sneller werkt om direct bij het aanmaken van een dergelijke email-account met een forward een filter aan te maken waardoor mail nooit meer in de spamfolder van dat account blijft hangen en na 30 dagen verdwijderd.

Criteria: is:spam Doe dit:nooit naar spam zenden

Typ in: is:spam
Typ in: is:spam
Selecteer nooi naar spam zenden
Selecteer nooi naar spam zenden
Accepteer de  pop-up
Accepteer de pop-up

 

  1. Ga naar instellingen (het tandwiel rechtsboven, dan instellingen)
  2. Ga naar het tablad “Filters” (of, als je al ingelogd bent, klik hier)
  3. klik midden onder op “Nieuw filter maken”
  4. Vul in bij “Met de woorden:”
    is:spam
    en klik op “Filter maken met deze zoekopdracht ┬╗”
  5. Klik op OK in de pop-up.
  6. Selecteer “Nooit naar Spam zenden” en klik op “Filter maken”

Nu wordt ook de e-mail die door google als SPAM wordt ingeschat in je postvak-in gehouden, en tevens geforward met alle andere mail. Grote kans dat in je andere mail account de e-mail alsnog in de spam-filter terecht komt. Hiervoor kan je uiteraard hetzelfde trukje toepassen, of het bericht markeren als “Geen spam”.

IMAP en POP

Uiteraard werkt het bovenstaande ook voor mensen die met POP3 of IMAP hun g-mail account uitlezen in bijvoorbeeld Microsoft Outlook, windows Live Mail of Thunderbird.