Cover van het boek, de vrije wil bestaat niet.

De vrije wil bestaat niet…

Een prachtig boek, wat een inkijk geeft in hoe de mens tot haar acties komt, waarom ze doet wat ze doet, iets waarvan we ook vaak zeggen dat we toe besluiten, voor gekozen hebben. Een misschien ontluisterende inkijk, maar zeer de moeite waard. Ik moest hier gelijk aan denken bij het zien van de presentatie van Simon Sinek: “Start with why”. Hij geeft een inkijk in het succes van bedrijven als Apple, waarom verkoopt Apple wel een iPod en is Microsoft nooit echt geslaagd met de Zune?

Why, how,what! – Simon Sinek

Start With Why – Simon Sinek TED talk

 

Dit sluit aan bij wat ik bedoelde met mijn eerdere post, waarin ik probeer aan te geven hoe je jouw product, bedrijf, dienst moet presenteren, verkopen.

Wat Simon niet aangeeft, maar wel van belang is HOE dit werkt. Uiteindelijk is ook wat hij er over verteld, commentaar achteraf. Een rationalisatie van een registratie van een “geautomatiseerd proces”.

Een rationalisatie, achteraf! – Victor Lamme

Professor Victor Lamme, Vrije wil

 

Hoe zet je deze ideeën nu in ten goede van jouw eigen aanbod? Doe het omdat je er in gelooft, volg het gevoel, je intuïtie, hoe dichter het bij jezelf ligt, des te waarachtiger het is.

Daarmee wordt het makkelijker om de afnemer van jouw aanbod te overtuigen. Die moet er ook in kunnen geloven. Dit gaat hij niet doen alleen op basis van specificaties, vernieuwde features of lagere prijs. Dit geloven draait om een concept, een concept waarin hij kan geloven. Het “Why”  uit de “Golden Circle” van Simon Sinek.